FAKE & SPIN: Kako je Sanela Jenkins postala američka Bošnjakinja?

Aleksandar Brezar
Autor 30.10.2017. u 11:41

FAKE & SPIN: Kako je Sanela Jenkins postala američka Bošnjakinja?

Kad regionalni mediji nanjuše informaciju koja odgovara njihovim etnonacionalnim politikama – naprosto podivljaju. Tada copy-paste metoda postaje vodeći alat, a provjera i profesionalizam propadnu u zemlju

Piše: Aleksandar Brezar- Analiziraj.ba

Jedna od udarnih vijesti na bh. i regionalnim portalima bila je ona o navodnim optužbama nikog drugog do holivudskog superstara Roberta Downeya Jr. na račun Sanele Jenkins. RDJ je navodno optužio Sanelu tj. Dianu Jenkins da je ključna figura “svakog skandala i perverzije, od Hollywooda, preko cijelog planeta”. Regionalni izvor ove “vijesti” je srbijanski Blic, koji je prvi 24. oktobra objavio tekst o Sanelinim navodnim perverzijama s naslovom “ŠUROVALA S VANJŠTINOM? Holivudski glumac optužio BALKANSKU MILIJARDERKU da je na vrhu lanca prostitucije”. Nakon toga je članak preuzeo i objavio bosanski Avaz, a isti je sadržaj došao i do hrvatskog Večernjeg, gdje je i dalje među top pet najčitanijih tekstova. Ovakva vijest zvučala je dovoljno bombastično da ju je prenio praktično svaki domaći portal, ali je evidentno da niti jedan novinar ili urednik portala koji su se bavili ovom pričom nije uradio domaću zadaću zvanu “provjera vjerodostojnosti izvora”. Tako je osnovni postulat novinarskog zanata zanemaren radi skandaloznosti sadržaja, a na račun i štetu nečijeg javnog imidža. Kakve veze ima uništiti nečiji život ako je naslov dobar, mantra je novinarstva u 2017., čini se.

Kako javlja ugledni “Himmmm”…

Međutim, činjenice ukazuju na to da bi ovakva bezobzirnost najprije po svoj logici trebala uništiti brojne novinarske karijere: sam sadržaj optužbe na račun Sanele Jenkins potekao je s bloga o navodnim skandalima svjetskih zvijezda, Crazy Days and Nights, u objavi od prvog marta 2012., i to – pazite sad – iz komentara jednog od korisnika sajta nadimka “Himmmm”. Za “Himmmma” se u isto vrijeme u američkim medijima spekuliralo da je Robert Downey Jr. lično i personalno, te je glasina o holivudskom gigantu koji je, valjda, iz čiste dosade odlučio da se okrene protiv svega lošeg u Hollywoodu putem anonimnog korisničkog naloga na nečijem blogu došla do sajtova u vlasništvu Gawkera, a zatim i do glavnih američkih mainstream TV stanica. Nije dugo trebalo da se oglasi i sam RDJ, koji je putem svog publiciste negirao svaku povezanost sa “Himmmmom”. Uskoro se i saznalo ko je vlasnik bloga Crazy Days and Nights, te ispostavilo da isti godinama plasira ništa drugo do glasine putem svog bloga, te su mediji prešli na neke druge teme.

Sve dok se sadržaj komentara ukombinovan s navodnim identitetom “Himmmma” nije ponovo pojavio na sajtu Neon Nettle u članku od 17. avgusta 2017. autora Jaya Greenberga, koji je naslovljen sa “Robert Downey Jr. razotkrio elitni holivudski pedofilski krug” (“Robert Downey Jr. Blows the Whistle on Elite Hollywood Pedophile Ring“). Da je Neon Nettle sajt s potpuno lažnim vijestima, dovoljno govori da su samo neki od najnovijih naslova: “Liberali u kampanji za prava pedofila: ‘seks sa djecom im ne škodi’”, “Video čovjeka koji lebdi postao viralan” i “Bivši agent CIA-e otkrio istinu o JFK-u: “Mi smo ubili Kennedyja”. Dakle, ukratko, sve se svodi na anonimni komentar iz 2012. na blogu malicioznog sadržaja kojeg je prenio portal koji se bavi apsurdnim teorijama zavjere. Međutim, ovo nije spriječilo regionalne portale da vijest tretiraju kao apsolutnu istinu.

Nepotrebno je pojedinačno tretirati svaki medij koji se u proteklim danima bavio ovom temom, ali je bitno istaći i da su domaći i regionalni portali u ovome našli i prostora za etnonacionalno prepucavanje. Posebno je indikativno ponašanje Večernjeg lista, koji je istu vijest objavio i na svom hrvatskom, i na bosanskom portalu. Na hrvatskom dijelu portala Večernjaka, članak autora Željka Andrijanića od 24. oktobra 2017. prenesen sa Večernjeg BiH naslovljen je sa “Hollywoodski glumac optužio sarajevsku humanitarku da je dio lanca prostitucije”. Iako je u originalnom komentaru, kao i u članku na Neon Nettle, Sanela adresirana sa Diana, stiče se dojam da je, skupa sa Sarajevom u naslovu, ciljano da se ukaže na Jenkinsino etnonacionalno porijeklo. Isto se potvrdilo u članku s bh. verzije Večernjakovogportala od dva dana ranije, 22. oktobra: “Sanela Jenkins optužena za organizaciju prostitucije i pedofilije”. U samom headlineu stoji “AMERIČKA BOŠNJAKINJA”, dok se već u drugom paragrafu napominje da je Jenkins “Amerikanka bošnjačkog podrijetla”.

Kako kaže vic o teniseru Marinu Čiliću: dok pobjeđuje, onda je Hrvat, a kad gubi, onda je Hercegovac. Isto – samo daleko opasnije – bi se u ovom slučaju moglo primijeniti i na Jenkins. Zašto je bilo bitno napomenuti da je Jenkins “Amerikanka” bošnjačkih, a ne bosanskih korijena? Objašnjenje bi se trebalo zatražiti od urednika ova dva portala, a prije svega bosanske verzije, s koje je priča prvobitno i objavljena. Međutim, s obzirom na etnonacionalnu politiku Večernjaka, teško je povjerovati da se ne radi o namjernom isticanju etniciteta u svrhu još jednog upiranja prsta u “one koji nismo mi”. Ipak, našli su se i oni koji su na kraju primijetili da se radi o lažnoj vijesti: portal Oslobođenja je 23. oktobra objavio članak autorice Alene Beširević “Istina o lažnim vijestima: kako je Sanela Jenkins postala meta?” Beširević je među rijetkima koja je svoju zadaću odradila detaljno i precizno, te ukazala na nepouzdanost Neon Nettlea i prenijela kako demanti RDJ-a, tako i Sanele Diane Jenkins. Nade još uvijek – ima.

Poskokova škola novinarstva

Pored Jenkins, na tapeti lažnih vijesti je ovog puta bio i George Soros. Tako je na portalu Poskok.info 21. oktobra objavljen članak naslova “AUSTRIJI JE DOSTA, KURZ ŠOKIRAO SOROŠA: Najmlađi Svjetski Lider Izbacio i zaprijetio Zakladi George Sorosa”. Anonimni autor ovog članka iznio je informaciju bez ikakvih navedenih izvora da je novoizabrani austrijski kancelar Sebastian Kurz “obavijestio Georgea Sorosa da njegova zaklada “Otvoreno društvo” ima 28 dana da prestane sa radom i odustane od operacija u Austriji”. Članak dalje citira kancelara Kurza, koji je navodno rekao da je “sablazan Sorosa najveći izazov s kojim se čovječanstvo suočava u svijetu u 2017.”, te da je Soros “vampirska lignja omotana oko lica čovječanstva, nemilosrdno ubadajući svoj krvavi lijevak u bilo što”. Vrlo je teško povjerovati da je Kurz preko noći od diplomate s dugogodišnjim vanjskopolitičkim stažom najednom postao teoretičar zavjere koji se bavi “Novim svjetskim poretkom”, pa je i najosnovnija pretraga dovoljna da se pronađe članak Media Mattersa koji je izvor ove lažne vijesti pronašao u sajtu YourNewsWire, portalu koji se i ranije bavio prenošenjem lažnih vijesti i tweetova diskreditovanih izvora na račun Sorosa. Također, priča o portalu YourNewsWire je posebno interesantna: naime, sam sajt je ocijenjen kao ruski proxy od East StratComa, radne skupine Evropske unije oformljene u svrhu borbe protiv ruske propagande. Rusija se i ranije bavila napadima na Sorosa i njegovu fondaciju, jer službeni Kremlj Sorosev rad smatra pokušajima da se u države pod ruskim patronatom instaliraju prozapadnjačke vlasti, kako je o tome pisao i Politico. Dalje, objasniti prisustvo ruske propagande u našem medijskom prostoru je sasvim lako: rijetko šta ujedinjuje etnonacionaliste svih boja i valera kako to uspijeva mržnja prema Sorosu, pa je svaka loša vijest o njemu svakako dobrodošla – makar bila i lažna.

Kako se zove otvarač na limenkama?

Jedna od povremeno viralnih vijesti iz kategorije “Jeste li znali?” svakako je ona o “sntntn”-u. Vijest prvi put popularizovana u novembru 2016. tako se proteklih sedmica ponovo ukazivala na društvenim mrežama sa tvrdnjom da se otvarač na limenkama pića zove upravo tako. Vijest, koja kaže da je ovo ime za “mali aluminijski predmet pomoću kojeg se otvara limenka” “prihvaćeno u rječnike više desetina jezika svijeta” pojavila se na portalima od Vardara do Triglava, pa čak i na bh. portalu televizijske stanice N1 u članku od 23. novembra 2016. Međutim, pretraga rječnika i interneta nikako ne ukazuje na tačnost ove informacije, a jedini bitniji pomen “sntntn”-a je u identičnom članku na hrvatskoj Wikipediji postavljenom u februaru 2017. godine. Na svim drugim relevantnim stranicama može se saznati da je otvarač za limenke patentovan 1975. pod imenom “Sta-Tab”, te se na engleskom jeziku zove “stay-on-tab”, ili kolokvijalno, “pop tab”, dok ostali svjetski jezici posuđuju upravo ovaj izraz, pa je tako otvarač za limenke na njemačkom “stay-on-tab verschluss”. O sntntn-u – ni riječi. Niti na jednom portalu nema reference na izvor ove informacije, osim na portalu Mondo, koji se u članku teksta indentičnog onom na portalu N1 referira na YouTube i anketu Tuzlanske TV o tome da li građani znaju značenje riječi sntntn od 29. decembra 2015. Daljom pretragom YouTubea, međutim, pored ove ankete može se još samo naći nekoliko klipova korisnika koji izgovaraju riječ “sntntn” od kojih je najstariji iz septembra 2011., i to je to. Niti jedan od ovih izvora, naravno, nije relevantan, i jasno je da je u pitanju netačna tvrdnja i, na kraju, lažna vijest. Slučaj “sntntn” je tako odličan primjer moći viralnosti informacije na internetu: nešto što je moglo početi kao tinejdžerska djetinjarijaili kafanska šala, uz pomoć medija kao autoriteta sada se skoro pa tretira kao činjenica. Sreća pa se u ovom slučaju radi o nečemu banalnom kao što je otvarač za limenke.

Aleksandar Brezar
Autor 30.10.2017. u 11:41