DAVNO ZAUZETE POZICIJE SUPROTSTAVLJENIH TELEVIZIJA

tačno.net
Autor 2.10.2014. u 11:34

DAVNO ZAUZETE POZICIJE SUPROTSTAVLJENIH TELEVIZIJA

Piše: Gordana Katana

RTRS  30. septembar 2014.

Kako zamaskirati predizbornu propagandu

Drugi dnevnik RTRS-a otvoren je prilogom o potpisivanju ugovora o rekonstrukciji Univerzitetske bolnice Klinički centar Banja Luka. U najavi priloga prezenter vijesti navodi da je ministar zdravlja RS-a Dragan Bogdanić kazao da je ovaj ugovor “najvažniji u zdravstvu u Srpskoj u posljednih pola vijeka”. Na istom fonu nastavlja se i uključenje u program reportera ispred zgrade UKC Banja Luka, koje je uvod u TV prilog. Uz podatke o vrijednosti projekta i virtualnu prezentaciju budućeg izgleda novog bolničkog krila, sam prilog skup je gotovo identičnih, afirmativnih izjava ministra zdravlja RS-a, direktora UKC-a, premijerke RS-a Željke Cvijanović i predsjednika RS-a Milorada Dodika.

U izvještaju su prećutani podaci da je ovo treći po redu ugovor koji je u posljednjih nekoliko godina sklopljen za iste namjene, da je zbog odbijanja da na njega da svoju saglasnost smijenjena kompletna uprava UKC-a, te da su svoje protivljenje načinom na koji je ugovor sklopljen izrazili i strukovni sindikati te ustanove i opozicija.

Kao drugi prilog po značaju, urednik dnevnika odabrao je informaciju o podizanju krivične prijave protiv Nikole Grbića, direktora Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport, i njegove supruge.

Nakon toga slijede dvije vijesti: prva je posvećena smrti narodnog poslanika SNSD-a Gavrila Bobara, a druga godišnjici smrti bivšeg predsjednika RS-a Milana Jelića. U obje vijesti, uz tekst novinara, uključena je i izjava predsjednika RS-a i lidera SNSD-a Milorada Dodika, koji se tako u prva četiri priloga pojavljuje tri puta, pa imamo situaciju zbog koje se opozicija opravdano buni: predizborna kampanja ovdje je lukavo zamaskirana u priloge o državnim događajima i institucijama od javnog interesa.

U nastavku dijela dnevnika koji se bavi  aktuelnostima iz BiH i RS-a slijede dva priloga u kojima novinari krše načela nepristrasnog izvještavanja, nezavisnosti, razlikovanja činjenica i komentara.

Prilog uz najavu “zašto predsjedničkih kandidata, vozača i tjelohranitelja Ognjena Tadića još nema na predizbornim plakatama” bavi se temom “da li je Tadić uhvaćen u laži” u vezi s pitanjem da li je znao ili ne da su se Mladen Nešković i Mladen Marković kao nezavisni kandidati prijavili za utrku za predsjednika RS-a, te da li kampanju vode za sebe ili Tadića. Iako je novinarka u svom izvještaju formalno dala mogućnost svim akterima da odgovore na njena pitanja, pa i ono upućeno Neškoviću čime se bavi, prilog zaključuje sljedećom konstatacijom: “Nešković i Vladan Marković ne bi trebali da se bave svačim, nego da idu na predizborne skupove i bore se za glasove. To rade predsjednički kandidati, a ne vozači i tjelohranitelji.”

Prilog posvećen istrazi o prislušnim uređajima u prostorijama Granične policije BiH, iako se u najavi navodi da još nema zvaničnih informacija o tome ko je i po čijoj naredbi iste postavio, pun je insinuacija i otvorenih ličnih stavova novinara koji kaže da je ova afera “ponovo aktuelizirala pitanje zakonitosti rada bosanskohercegovačkih agencija i institucija”. U nastavku priloga, drugi novinar, koristeći uglavnom izjave eksperata za ovu oblast, komentar i lični stav miješa s dostupnim podacima institucija i izjavama eksperata. On uvodi u priču i tvrdnje o neradu pravosuđa BiH u ranijim navodnim aferama te zaključuje “da je parlamentarna komisija tek figurativni kontrolor rada raznih agenata, a šta se iza zidina pravosudnih i policijskih institucija dešava očigledno ne znaju ni rukovodioci agencija i institucija”.

Blok vijesti posvećen dešavanjima u svijetu sačinjen je kao niz priloga s jednom ili dvije rečenice, popraćenih agencijskim videomaterijalom.

Dnevnik je završen prilogom posvećenim obilježavanju Nedjelje djeteta.

+ DANA

Prilog posvećen Nedjelji djeteta. Iako ne sadrži ništa više od korektno pobrojanih podataka i izjava vezanih za ovu manifestaciju, izdvaja se u masi bezličnih ili tendenciozno urađenih izvještaja.

– DANA

Prilog o odnosu Ognjena Tadića i dvojice kandidata za predsjednika RS-a. Tendenciozan s očiglednom namjerom diskreditovanja samog Tadića u očima javnosti. Na taj način odustaje se od principa da se predizborna kampanja ne uključuje u informativni program.

BN TV   30. septembar 2014.

Gdje je nestala druga strana?

BN TV otvorila je centralni dnevnik viješću o zemljotresu koji je registrovan u blizini Gacka i upozorenjem da bi jače pomjeranje tla moglo ugroziti termoelektranu.

Potom slijedi najava vijesti dana koja počinje informacijom o smrti narodnog poslanika Gavrila Bobara, godišnjicom smrti bivšeg predsjednika RS-a Milana Jelića i hapšenjem Slavka Savića, optuženog za ratne zločine.

Nakon toga  slijedi vijest o potpisivanju ugovora za rekonstrukciju Univerzitetske bolnice Klinički centar Banja Luka.

Već u samoj najavi priloga prezenterka između ostalog kaže da će projekat koštati “tričavih 170 miliona KM”, te dodaje da su “novinarima pitanja zabranjena kada je to Milorad Dodik odlučio”. Izvještaj sadrži izjave svih relevantnih osoba vezanih za događaj, te podatke o samom projektu, ali izjava predsjednika RS-a Milorada Dodika popraćena je komentarom koji insinuira njegovu odgovornost za prolongirani početak rekonstrukcije. U prilogu se emituje i stav opozicije.

U okviru bloka posvećenog dešavanjima u Republici Srpskoj emitovan je i prilog o protestima malih akcionara. Riječ je o problemu radnika privatizovanih preduzeća u kojem je jasno podcrtano njihovo nezadovoljstvo radom pravosudnih institucija. Naša zamjerka odnosi se na odluku novinara, ili urednika, da ne iznese stav i druge strane, koja je kroz izjave učesnika protesta u više navrata oštro kritikovana i optuživana za zaštitu kriminala i korupcije. Ovako se krši princip pravednosti i odustaje od obaveze novinara da vijest pruža na nepristrasan način.

U dnevniku je emitovan i prilog o nastavku iznošenja završnih riječi tužilaštva u procesu Radovanu Karadžiću pred Haškim tribunalom. Preneseno je više navoda tužilaštva, a potom i izjava zastupnika Karadžićeve odbrane, bez dodatnih komentara.

Blok vijesti iz Regiona i svijeta fokusiran je na predstojeću posjetu predsjednika Ruske Federacije Srbiji, a prilog je pripremio dopisnik BN TV-a iz Beograda. Iza tog bloka emitovan je prilog o napadu supruge Bilala Bosnića na slovenačke novinare. Nakon njega slijedio je kraći prikaz žena s područja BiH i Hrvatske koje se bore na strani “džihadista u Siriji”.

Dnevnik je završen pričom o neobičnoj prirodnoj pojavi – cvjetanju voća u septembru.

+ DANA

Prilog o cvjetanju voća u septembru, koji je na zanimljiv način ukomponovao ovu pojavu s narodnim vjerovanjem i klimatskim promjenama kojima smo ove godine svjedočili.

– DANA

Izvještaj o potpisivanju ugovora o rekonstrukciji UKC Banja Luka. Novinar je, kako svojim komentarima, tako i onim prezentera u  najavi priloga, propustio priliku da objektivno prikaže sveobuhvatnu sliku stanja, bez navođenja javnosti na zaključke.

KOMPARATIVNA ANALIZA

Iz poređenja monitorisanih dnevnika evidentno je da se izbor vijesti, njihovo najavljivanje i rangiranje zasniva na utvrđenom odnosu jedne i druge TV kuće prema vlasti i opoziciji u Republici Srpskoj. Pritom je kod RTRS-a primjetna jasna namjera da se favorizuju stavovi vladajuće elite prema određenim pitanjima (primjer institucije BiH, gdje komentar novinara korespondira sa stavovima predstavnika vlasti), ali i da se diskredituju predstavnici opozicije. Oba dnevnika sadrže priloge koji ne poštuju pravo na iznošenje stava druge strane i miješanje izvještaja i komentara.

analiziraj.ba

tačno.net
Autor 2.10.2014. u 11:34

Tacno.net Aplikacija

Aplikacija