Boris protiv BBC

Aaron Burnett
Autor 28.2.2020. u 09:27

Izdvajamo

  • I Johnsonovi torijevci već nekoliko godina predbacuju BBC političku jednostranost. U borbi za partijsko vođstvo 2019. Johnson je označio emitera jednom kao „Brexit Bashing Cooperation“. Slično kao što Donald Trump tjera kritičke žurnaliste iz Bijele kuće ili bar to pokušava, i Johnsonov komunikacioni tim je nedavno pokušao da određene novinare isključi sa informativnog sastanka sa vođom britanskog Brexit tima. Mnogobrojni pozvani novinari su nakon toga bojkotovali sastanak.

Povezani članci

Boris protiv BBC

Foto: DPA

Britanski premijer hoće da oduzme državnoj radio stanici prihode od pretplate. Cilj je slabljenje kritičkog žurnalizma.

Preveo i uredio: Ešref Zimbegović

U jednoj sceni, koja je postala poznata, Boris Johnson u predizbornoj kampanji za parlamentarne izbore 2019. bježi od Live – TV intervjua u jednu hladnjaču. Kada se on kao prvi i zasada jedini šef jedne velike britanske partije u posljednjih trideset godina odlučio da iskusnom BBC moderatoru Andrewu Neilu ne da izborni intervju ovaj se, također besprimjerno, smatrao potaknutim da premijera u emisiji prekori.

Nakon što je Johnson izabran sa novim mandatom, njegovi savjetnici sada planiraju TV pretplatu koju vlasnici aparata plaćaju BBC ukinuti kad 2027. bude trebalo produžiti radiodifuzni ugovor. Do tada vlada uvažava da dekriminalizira neplaćanje tako da BBC neće više imati mogućnost da potražuje novac od onih koji nisu platili. Ako se pretplata, koja po domaćinstvu za godinu iznosi 185 evra, ukine mogao bi BBC po procjenama izgubiti 75  posto svojih prihoda. Kome to izgleda poznato: AfD predlaže već godinama slično za Njemačku.

Pobornici slobode medija kao i progresivni i liberalni demokrati širom svijeta ne moraju više tražiti nametanje jednoumlja u medijima u Orbanovoj Mađarskoj i sličnim zemljama. Početke mogu sada vrednovati i u jednoj od najstarijih demokratija: u Velikoj Britaniji. Slično kao u Mađarskoj vladajući Fidesz ili AfD u Njemačkoj Johnsonova Konzervativna partija pokrenula je osmišljeni postupak da promjeni medijski prostor u Velikoj Britaniji. Cilj je slabljenje kritičkog žurnalizma.

Kao i Johnsonov aktuelni kabinet i AfD zahtjeva ukidanje TV pretplate, koju u Njemačkoj plaća svako domaćinstvo, i govori o „konceptu za slobodan i neovisan medijski prostor“. Frakcija AfD u Bundestagu čak poziva na „Konferenciju slobodnih medija“ u čije goste spadaju i zvijezde ultradesničarske scene blogera i YouTube. Neki učesnici su predlagali da savezni poslanici AfD ne trebaju više na socijalnim mrežama dijeliti priloge iz mainstream medija – „štampe sistema“ – nego samo još ukazivati na priloge njihovih „slobodnih medija“. AfD parlamentarac i voditelj konferencije Uwe Schulz označio je sakupljene „slobodne medije“ kao neovisne od političke ideologije i ukazao u obrnutom zaključku da njemačka „sistemska štampa“ izvještava jednostrano.

Slično kao u Mađarskoj vladajući Fidesz ili AfD u Njemačkoj Johnsonova Konzervativna partija pokrenula je osmišljeni postupak da promijeni medijski prostor u Velikoj Britaniji.

I Johnsonovi torijevci već nekoliko godina predbacuju BBC političku jednostranost. U borbi za partijsko vođstvo 2019. Johnson je označio emitera jednom kao „Brexit Bashing Cooperation“. Slično kao što Donald Trump tjera kritičke žurnaliste iz Bijele kuće ili bar to pokušava, i Johnsonov komunikacioni tim je nedavno pokušao da određene novinare isključi sa informativnog sastanka sa vođom britanskog Brexit tima. Mnogobrojni pozvani novinari su nakon toga bojkotovali sastanak.

Njemačke posmatrače može to podsjetiti na konferenciju za štampu AfD Brandenburg 2018. godine, koju su pozvani novinari zajedno napustili nakon što je reporteru „Bilda“ bilo zabranjeno postavljanje pitanja. Solidarnost kolegica i kolega u Londonu spriječila je da pojedini novinari budu isključeni sa konferencije za štampu u Downing Street No. 10, međutim Johnson je sada zabranio svojim ministrima da nastupaju u Today, najvažnijoj emisiji BBC radio 4, navodno zbog neuravnoteženog držanja prema torijevcima i Brexitu.

Dok pojedini žurnalisti zbog prijetećeg isključenja izabranih medija hoće da bojkotuju konferencije za štampu britanske vlade, redakcije najvažnijih bulevarskih novina prijateljskih prema Brexitu ne pokazuju takvu solidarnost, oni najnoviji manevar Johnsona protiv BBC čak i odobravaju. Novine The Sun, koje pripadaju osnivaču Fox News Rupertu Murdochu, u mnogim svojim izvještajima daju i komentar redakcije koji nazivaju „The Sun says“. U jednom takvom komentaru uz izvještaj o planovima vlade za ukidanje radio difuzne pretplate novine podsjećaju čitaoce da je BBC „proigrala svoj ponosni ugled: […] nervirajući institucionalni ljevičarski zaokret u vijestima, drami i ‚komediji‘. Preplaćeni šefovi redakcije, koji na tekućoj traci proizvode pseudosocijalnu glupost, jer znaju da će prihodi u milijardama i dalje dolaziti.“

Blizina između velikih britanskih bulevarskih listova kao što je Sun i vladajućih torijevaca može sličiti odnosima između mađarskih medijskih oligarha i Orbanovog Fidesza. Međutim u praksi to prije liči dinamici između Donalda Trumpa i Fox News. Dok Orban lojalnost oligarha osigurava podjelom javnih sredstava britanska bulevarska štampa oduvijek pokušava u važnim pitanjima da utiče na javno mišljenje – i na vladu. 2016. su podupirali Brexit iako se konzervativni premijer  David Cameron zalagao za ostanak u EU.

Novine često podupiru one političare koji slijede njihove političke ciljeve a druge napadaju opasnom populističkom kritikom. 2016. godine nakon jedne sudske presude Daily Mailu, u kojoj su novine opisane kao pravni trik protiv Brexita, oni su na naslovnoj strani objavili fotografije trojice sudaca High Courta sa naslovom „Narodni neprijatelji“.

Pošto torijevci pod Johnsonom trenutno od desničarske bulevarske štampe dobijaju potporu, žurnalizam BBC u brexitskoj Velikoj Britaniji je značajniji – i važniji – neko ikada.

U centru često polarizovanog, ponekad populističkog i pod partijskim uticajem medijskog prostora stoji BBC. 75 posto odraslih stanovnika koristi sadržaje skoro 100 godina starog instituta, bilo na TV, na radiju ili na internetu. Ne samo britanski desničari nego i ljevičari optužuju u međuvremenu BBC za tendenciozno izvještavanje. Nakon za laburiste najtežeg poraza od 1935. žalio se ministar saobraćaja u sjeni Andy McDonald, da je Jeremy Corbyn, „od medija nefer sotoniziran“ , također i od BBC.

Da za vrijeme i nakon izbora ljevičari i desničari predbacuju BBC političku jednostranost za emitera je pravi trijumf. Da bi za izvještavanje o istim događajima dobili kritike sa obje strane političkog spektra morali su u stvari kritičkog žurnalizma i nepartijskog izvještavanja nešto ispravno uraditi. Pošto torijevci pod Johnsonom trenutno od desničarske bulevarske štampe dobijaju potporu, žurnalizam BBC u brexitskoj Velikoj Britaniji je značajniji – i važniji – neko ikada.

Johnsonova otvorena borba protiv BBC baca i svjetlo na dalje teške istine. Kao prvo EU pregovara sada sa jednom daljom sve više populističkom i autoritarnom vladom pred svojim vratima. Kao drugo napadi na medije kao instituciju ne dešavaju se više u relativno mladim demokratijama. Demokratski principi mogu biti praktično svuda potisnuti pa i u zemljama koje su još prije nekoliko godina važile kao pojam političke i gospodarske stabilnosti.

ipg-journal.de  

Aaron Burnett
Autor 28.2.2020. u 09:27

Tacno.net Aplikacija

Aplikacija