Vijeće za štampu: Urednička odgovornost tacno.net po žalbi Adnana Džonlića na tekst „Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima“

tačno.net
Autor 29.12.2016. u 16:14

Vijeće za štampu: Urednička odgovornost tacno.net po žalbi Adnana Džonlića na tekst „Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima“

ODLUKA
Žalbene komisije Vijeća za štampu u Bosni i Hercegovini

po žalbi g. Adnana Džonlića

na tekst objavljen na portalu tacno.net 08.01.2016.g. pod naslovom

„Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima“

ŽALBA SE PRIHVAĆA

Prekršen Kodeks za štampu i online medije BiH

Član 2 – Urednička odgovornost

Član 5 – Tačnost i fer izvještavanje

Član 7 – Mogućnost odgovora

Član 15 – Žalbe

U tekstu pod naslovom „Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima“, objavljenom na portalu tacno.net, iznad teksta je jasno naznačen autor teksta – „Autor: tačno.net“, a na kraju teksta je naveden potpis „Sonja Tarabar“.

Zahtjev za objavom demantija je opravdan, i odbijanje objave demantija predstavlja kršenje Člana 5 – Tačnost i fer izvještavanje, Člana 7 – Mogućnost odgovora i Člana 15 – Žalbe.

Ako je riječ o pismu čitatelja, kao što urednica Štefica Galić navodi, onda je to trebalo jasno naznačiti u nadnaslovu, ili naslovu, ili u uvodu teksta. A to nije učinjeno. Naznakom da je autor teksta „tacno.net“, čitatelji se dovode u zabunu.

Zbog navedenih propusta, Žalbena komisija utvrđuje kršenje Člana 2  – Urednička odgovornost,

Kodeksa za štampu i online medije BiH.

 

            Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH prihvatila je žalbu g. Adnana Džonlića na tekst „Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima“, objavljen na portalu tacno.net 08.01.2016.g. Kao autor teksta naveden je portal tacno.net.

            U tekstu je objavljeno: „Pročitala sam otvoreno pismo gospođe Alise Mahmutović, upućenog svima kojih se to tiče, povodom tragedije koju su doživjeli nakon strašnog gubitka sina jedinca. To me ponukalo da, kao majka koja je prije pola godine proživjela tragični gubitak kćerke jedinice, javno iznesem svoju podršku gospođi Alisi Mahmutović i izrazim njoj i porodici iskreno saučešće; da joj kažem da potpuno saosjećam sa njom. Neizdrživo je, pored neizmjerne tuge i boli, biti suočen sa strašnim saznanjem u kakvoj državi i društvu živimo, kakvo je školstvo, šta se sve uvuklo u pore našeg obrazovnog sistema, kako funkcionišu institucije i mediji… Moj muž i ja smo, također tragično, izgubili kćerku jedinicu 19.07.2015. godine, koja je imala samo 30 godina; za nas još

uvijek naša djevojčica. Da se radilo o bolesti, nešto na šta ne možemo uticati, nešto što je Bogom dano, valjda bi to čovjek shvatio kao višu silu, borio se, dao sve od sebe i možda ‘lakše’ se mirio sa strašnim gubitkom.“

            Dalje se navodi: „Šta se zapravo dogodilo u samom bazenu objaviće istražni organi kada se istraga završi. To sigurno neće biti ona slika koju je zenički medij, Zenicablog i urednik Adnan Džonlić, to isto jutro pokušao da nametne kao istinu (prije nego što su istražni organi dali bilo kakve izjave, jer je bila nedjelja, neradni dan, objavljeno je puno ime i prezime samo žrtve, dok učesnicima A.Š., H.K., i L.B. nisu navedeni čak ni inicijali, uz neprimjereno i neetičko izvještavanje) i sve svede na zastoj srca da bi zaštitio JP ‘Bazeni’ od odgovornosti, ali i učesnike-poznanike, u samom događaju, što nije bila prvobitna izjava za javnost PR Kantonalnog tužilaštva ZDK, Mirne Poljac, (‘do nesreće je ipak došlo uslijed utapanja’), a ni portparolke MUP-a ZDK, Aldine Ahmić (‘Riječ je o nesretnom slučaju – utapanju, a pripadnici policije obavili su uviđaj’); izvori Avaz.

Iz JP za održavanje sportskih terena su demantovali navode pojedinih medija da se radilo o utapanju, dakle demantovali su izjave iz Kantonalnog tužilaštva i MUP-a ZDK. Drugih sedamdeset portala se samo nadovezalo na ovu priču, senzacionalističim izvještavanjem, iako nema razloga javne koristi da se o sahrani ili preminuloj, iznošenjem identiteta bez saglasnosti porodice i istražnih organa, kao i privatnog života ožalošćene porodice, piše na ovaj način. Niko se nije zapitao kako je uopšte bilo  moguće da alkoholisana grupa, pa i bilo ko drugi, nesmetano uđe u krug bazena, izvan radnog vremena, a da za to niko ne snosi odgovornost. Štaviše, Bazeni isto jutro nastavljaju normalno raditi, kao da se ništa nije ni dogodilo. Ni to niko nije komentarisao. Pisanje medija se svelo na pretpostavke, ali ne i na činjenice.

Tako bepomoćni i izgubljeni suočeni smo sa institucijama i neosjetljivim, bahatim,  medijima, tim strašnim žutilom od štampe, novinarima-lešinarima, koji očigledno imaju ulogu da vrše nasilje nad ožalošćenom porodicom, koja ništa ne shvata, šokirana i nesretna. Koriste se tragedije za ostvarivanje dobiti kroz čitanost i klikove. Kakva podlost koristiti se takvom situacijom. ‘Profesionalno istraživanje’ Adnana Džonlića, urednika Zenicabloga, pratili su i drugi portali. Avaz je poslao novinara Vehida Begunića i fotografa Jasmina Hadžića na sahranu. Od našeg života i rođenja naše kćerke htjela se napraviti holivudska srceparajuća priča. Novinar Vehid Begunić iznio je sasvim neprimjerene stvari u ovoj tragediji tipa: otac bivši gradonačelnik, dobili je nakon dvanaest godina braka, diplomirana ekonomistica zaposlena u Sarajevo-osiguranju… Dakle, mahala novinarstvo. Pored toga, objavljene su i fotografije sa sahrane. Fotograf Jasmin Hodžić je iste fotografije ustupio i Zenicablogu. Ali, ni to nije sve. Fotograf portala Ekskluziva.ba Ismir Sačak je objavio 23 fotografije sa sahrane. Niko od njih nije dobio naše odobrenje. Adnan Džonlić je Vijeću za štampu iznio brojene laži, na osnovu kojih je Vijeće zaključilo da nema osnova za žalbu, bez bilo kakve provjere.  Avaz je, po uvaženom mišljenju Vijeća, narušio Član 9, a Zenicablog nije; samo zato što iz Avaz-a nisu dobili nikakav odgovor. Takvim novinarstvom-lešinarenjem relativiziraju se stvari, utiče se na rad policije i pravosuđa“, kao i sljedeće:

            „Dokle god o narušavanju Kodeksa novinarstva (po kojem je novinarima sve pobrojano u ovom pismu strogo zabranjeno) sudi Vijeće za štampu bez moći i profesionalnosti gradiće se bolesno društvo koje traga samo za senzacijama. Imala sam potrebu obaviti usmeni razgovor sa novinarom Adnanom Džonlićem u četiri oka, da vidi osobu koju nikad nije vidio, a tvrdi da je dobio odobrenje. Uspjela sam uspostaviti samo telefonski razgovor. Pitala sam ga prvo da li je roditelj i neka ga je sram zbog svega izrečenog, zbog laži i pretpostavki, zbog objavljivanja punog imena i prezimena naše kćerke, ne pominjući imena učesnika u tragediji, ako je već imenovao preminulu. Bolje bi bilo da je

pisao o moralnom liku osoba u čijem se prisustvu naša kćer utopila, što izaziva brojne komentare kod građana, jer to je ono što zabrinjava, totalno odsustvo empatije kod mladih za bilo šta. Ljudi skaču sa mosta i spašavaju nepoznate ljude kad se vidi da je neko u nevolji. Oni nisu bili ni pola metra od nje, a ona se utopila. Izuzimam samo osobu L.B. koja je jedina reagovala. Novinar bi u ovakvim tragedijama trebao pisati o nedostatku drugarstva i iskrenosti, o društvu koje je zapustilo mlade koji izrastaju u odrasle ljude bez empatije i morala, ali u ovom slučaju i o odgovornosti Uprave JP ‘Bazeni’ za nesmetan ulazak u krug bazena u kasnim noćnim satima. Da je bio spriječen ulazak tragedija se ne bi ni mogla dogoditi“.

            Povodom ovih navoda, Vijeću za štampu u BiH i redakciji portala tacno.net obratio se g.Adnan Džonlić, naznačivši:

„Sasvim slučajno danas sam naišao na link vijesti na portalu Tačno.net http://bit.ly/2iaeYlN tačno.net 14:36, 8. Jan 2016. Uvažavajući potpuno pravo na objave pisama čitatelja, želim Vas zamoliti da pomenuto pismo uklonite, obzirom da obiluje netačnim podacima, neistinama i blaćenjem mog imena, potpuno bez smisla i potrebe. Prije svega želim reći da duboko uvažavam bol gđe Tarabar zbog gubitka kćerke, ali ja nisam ‘adresa’ na kojoj će ona naći bilo kakvu, pa ni emotivnu ili moralnu satisfakciju za bol koju su joj nanijeli drugi. Pomenuta gospođa, zbog dešavanja i stanja u kojem se nalazi proteklih mjeseci, ne raspolaže ili nije raspolagala sa činjenicama, faktima, pa je najlakše bilo pripisati sve ‘zvučnom’ imenu, odnosno od određenih osoba ‘serviranim’ lažnim podacima“.

               Žalbenik dalje navodi: „Potpuna je neistina da sam ja autor članka sa sahrane njene kćerke, vidjeti na linku http://bit.ly/2hJSE17 Autor je druga osoba (kolega Vehid Begunić) a fotoreporter treća osoba (Jasmin Hadžić). Vama potpuno irelevantno, ali meni jako bitno, u vrijeme stradanja mlade dame ja uopće nisam bio u BIH, a kamoli u Zenici. Kako se vidi na linku  http://bit.ly/2hpsvq X izvjesna Ines Haskić je podnosilac te prijave, a uopće se ne spominje moje ime. BITNO JE NAGLASITI da objave koja je ona vidjela izlazile na Portalu avaz.ba za koji ja uopće nisam radio, jer sam ja radio u listu Dnevni avaz, dok su druge kolege radile za portal. Ona je samo čula za mene i tako me smatrala odgovornim.

Nadalje, članak koji mi pripisuje gđa Tarabar na portalu Zenicablog je SAOPĆENJE JAVNOG PREDUZEĆA za upravljanje sportskim terenima  http://bit.ly/2izZkz7 a naknadno, spominjanje punog imena i prezimena stradale http://bit.ly/2izTUnT je navedeno nakon što su to ime saopćili zvanični organi..i kao takvo je odbijeno… BITNO JE ZA NAGLASITI da ja jesam jedan od osnivača Portala, ali kako sam rekao, u vrijeme tragičnih događaja UOPĆE NISAM BIO U DRŽAVI, a kamoli radio“.

               Žalbenik dodaje i sljedeće: „POTPUNA JE NEISTINA da je gđa Tarabar uspjela sa mnom samo stupiti u telefonski kontakt. Po povratku u državu portparolka pravosudne institucije u kojoj radi gđa Tarabar me obavjestila da ona želi razgovarati sa mnom ‘kao majka stradale’ što sam ja odmah prihvatio, ali nakon tog prihvatanja ona je rekla da će biti dovoljno da se čujemo i u dužem razgovoru rekla ‘da kad dođe vrijeme ona će ispričati svoju priču’. I to je sve. Nedavno, prije mjesec dva je slučaj reaktiviran jer je dobio sudski epilog. Gđa Tarabar mi je poslala viber poruku da prestanem pisati o njenoj kćerki, krijući izvršioce.

ŽELIM NAGLASITI da ja već osam mjeseci nisam uopće uposlenik izdavačke kuće Avaz, a članak o kojem ona govori sada je pisala treća osoba, potpuno uredno potpisana pod isti. I opet je gđa Tarabar posegnula za argumentom da je članak izašao na portalu zenicablog, na što sam joj ja ukazao da se radi o prenesenom članku sa Faktor.ba uredno potpisanim i linkovanim  http://bit.ly/2hjY9CZ. Na

to je ona rekla da ‘ja da sam htio mogao sam dopisati par istinitih rečenica ko je kriv ali da ja krijem te osobe’. NAGLAŠAVAM  da se radi o potvrđenoj optužnici i da mi kao novinari pod 1. ne smijemo ništa dopisivati u tuđe tekstove i pod 2. ako pišemo autorske članke između potvrđene optužnice i posrednih tvrdnji rodbine siguran sam da moram odabrati pisanje činjenica iz optužnice.

Mogao bih Vam iz rečenice u rečenicu demantovati sve navode iz tog pisma, koje sam i pronašao nakon što me kontaktirala gđa Tarabar, kazavši da će ona punu istinu pričati poslije presude. Koliko je meni poznato, poslije presude se prenosi samo presuda, sve ostalo su naklapanja.

Još jednom naglašavam da potpuno razumijem bol majke koja je izgubila dijete. I lično sam imao slične gubitke u prošlom periodu, ali tvrdim da je bilo argumenata za moj neprofesionalan rad siguran sam da bi bili detektovani od Vijeća za štampu ili sigurno bi gđa Tarabar upotrijebila mehanizme koji joj stoje na raspolaganju u pravosudnoj instituciji u kojoj radi da pravno zaštiti sebe i obitelj. Ovako, imamo samo jedan pljuvački tekst pun neistina koji šteti integritetu mene, mog posla i porodice, te se nadam da ćete razumjeti moju molbu da ga uklonite sa portala“.

               U odgovoru povodom žalbe g. Džonlića, gl. urednica portala tacno.net, gđa Štefica Galić navodi: „Poštovani gosp. Džonliću, vi koji nas ne čitate već slučajno nađete na našem portalu nešto o sebi, što se u zadnje vrijeme često događa, sklona sam vjerovati da to radite organizirano. Pri tome se pozivate na Vijeće za štampu, novinarsku etiku ili ne znam što. To je pismo čitatelja i neću ga ispravljati niti ukloniti. Riješite to sa gđom Tarabar ili poduzmite šta hoćete. Pozdravljam Vas i Kodrića i ostalu ekipu“.

               Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH, na sjednici održanoj 16.12.2016.g., razmotrila je žalbu g. Džonlića, tekst „Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima“, odgovor urednice Galić i utvrdila kršenje Kodeksa za štampu i online medije BiH: Član 2 – Urednička odgovornost, Član 5 – Tačnost i fer izvještavanje, Član 7 – Mogućnost odgovora i Član 15 – Žalbe.

            U tekstu pod naslovom „Sonja Tarabar: Podrška svim ljudima koji se bore protiv nasilja nad maloljetnicima, objavljenom na portalu tacno.net, jasno je naznačen autor – „Autor: tačno.net“, a na kraju teksta je naveden potpis „Sonja Tarabar“.  Ako je riječ o pismu čitatelja, kao što urednica Štefica Galić navodi, onda je to trebalo jasno naznačiti u nadnaslovu, ili naslovu, ili u uvodu teksta. A to nije učinjeno. Naznakom da je autor teksta „tacno.net“, čitatelji se dovode u zabunu.

            Zahtjev za objavom demantija je opravdan, i odbijanje objave demantija predstavlja kršenje Člana 5 – Tačnost i fer izvještavanje, Člana 7 – Mogućnost odgovora i Člana 15 – Žalbe.

            Zbog navedenih propusta, Žalbena komisija utvrđuje kršenje Člana 2  – Urednička odgovornost,  Kodeksa za štampu i online medije BiH.

 

Član 2 – Urednička odgovornost, Kodeksa za štampu i online medije BiH: „Najvažnija odgovornost novinara i urednika je osigurati da njihov rad bude usmjeren ka poštivanju istine, kao i prava javnosti da sazna istinu. Novinari će u svakom trenutku obavljati svoj posao u duhu pravednosti, istinitosti i pristojnosti pri sakupljanju informacija, izvještavanju i predstavljanju mišljenja. Plagijati, falsifikovanje, namjerno prikrivanje važnih činjenica, primanje mita ili usluga, koji bi uticali na rad novinara ili urednika, najteži su moralni prekršaji ove profesije“.

 

 

Član 5 – Tačnost i fer izvještavanje, Kodeksa za štampu i online medije BiH: „Novinari neće objavljivati netačne ili krivonavodeće materijale u vidu fotografija, tekstova ili drugih materijala. Fotografije i dokumenti ne smiju biti falsifikovani i/ili korišteni na krivonavodeći način. Novinari ne smiju prikrivati i/ili zadržavati važne informacije čije bi obznanjivanje moglo materijalno uticati na tumačenje objavljenog izvještaja i razumijevanje kod čitalačke publike. Novinari imaju profesionalnu obavezu blagovremeno ispraviti bilo koju objavljenu informaciju za koju se utvrdi da je netačna. Izvinjenje i/ili ispravka će biti objavljeni s dužnim isticanjem. Novinari će uvijek izvještavati istinito i tačno o ishodu radnje poduzete u vezi s klevetom u koju su bili uključeni. Novinari će izvještavati samo na osnovu činjenica čije je porijeklo novinaru poznato. Kod izvještavanja i komentara kontroverze, novinari će se potruditi da saslušaju i predstave sve strane u sporu. Ukoliko jedna strana u kontroverzi odbije da se stavi na raspolaganje novinaru, publikacija može opravdano navesti ovo odbijanje u svom izvještaju“.

Član 7 – Mogućnost odgovora, Kodeksa za štampu i online medije BiH: „Pravo na odgovor će biti prošireno na relevantne osobe ukoliko urednik procijeni da takav korak doprinosi tačnosti i nepristranosti izvještavanja. Ukoliko je ikako moguće, na raspolaganje će biti stavljena mogućnost neposrednog odgovora u izdanju u kojem je objavljena optužba i/ili netačno navedene informacije, u dužini ne većoj od integralno objavljenog teksta“.

Član 15 – Žalbe, Kodeksa za štampu i online medije BiH: „Štampa i online mediji će na prigodnom mjestu sadržavati: ime, adresu, broj telefona, broj faksa i internet/e-mail adresu i kontakte odgovornog izdavača i urednika, kojima mogu biti upućivane žalbe i prigovori na pisanje štampe i online izdanja. Podnosilac žalbe, koji tvrdi da je u izvještavanju došlo do kršenja ovog Kodeksa, obratit će se izdavaču ili uredniku odgovornom za štampu ili online izdanje o kojem se radi, demantijem ne dužim od izvorno objavljenog članka“.

Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH preporučuje uredništvu portala tacno.net da objavi ovu Odluku.

Članovi/ce Žalbene komisije: Dopredsjedavajući, advokat Dražen Zubak; sutkinja Nada Arsenić; novinar Fuad Kovačević; prof. dr Enes Osmančević; doc. dr Zlatiborka Popov Momčinović; urednik Milan Šutalo, novinar Muhamed Jusić i novinarka Suzana Mijatović.

Dopredsjedavajući Žalbene komisije

Dražen Zubak

tačno.net
Autor 29.12.2016. u 16:14

Tacno.net Aplikacija

Aplikacija